09.04.2012 10:09

Captain America: První Avenger - Recenze

Nejameričtější komiksový hrdina právě dorazil do českých kin. Avenegrs se už nezadržitelně blíží (premiéra je přibližně za rok), takže Marvel vyslal poslední zastávku před finální týmovkou. Hulk, Iron Man a nedávno Thor si své originy už odbyli, takže přišel čas na toho svalnatého fešáka s americkým kostýmem a štítem. Jak se tedy tvůrcům podařilo zkombinovat období druhé světové války a futuristických vychytávek?

Steve Rogers (Chris Evans) je vyhublý mladík, který se mermomocí snaží narukovat do americké armády, aby mohl vypomoci v boji v Evropě proti tamějším nacistům. Pro svou extrémně vyhublou postavu jej ale všude odmítají až do chvíle, kdy si jej všimne Dr. Erskin (Stanley Tucci), který se rozhodne mu dát šanci pro jeho odhodlání a dobrosrdečnost. Steve tak dostane možnost se stát součástí výzkumného projektu, který má za cíl vybudovat supervojáky, kteří jim vyhrají válku. Experiment je nakonec úspěšný, a z vyžlete se stává korba, která budí respekt. Steve se tak stává Kapitánem Amerikou, který si to rozdá s padouchem Red Skullem (Hugo Weaving), který bere Hitlerovu ideologii vážně, a za pomocí nejnovější technologie chce ovládnout svět.

Na režisérský post se usadil Joe Johnston a těžko říct, zda to byla úplně šťastná volba. I když má režisér za sebou fláky jako třetí Jurský park nebo Říjnové nebe, jeho filmy nikdy nedosahovali převratných kvalit. Nyní dostal na starost okostýmovaného hrdinu, který bojuje za spravedlnost a disponuje velkou mírou odhodlání. To se ale nedá říct o samotném režisérovi. Jeho film totiž působí jako zkušená rutina bez jakékoliv špetky inovace nebo nového nápadu. Johnston sice zvládá režii perfektně, příběh vypráví klasickým lineárním stylem, nemá problém s akcí, ale ve výsledku divák zjistí, že vlastně nedostal nic navíc. Režisér ničím nepřekvapuje, pouze účelně přenáší příběh na plátno bez snahy o originalitu či překvapivost.

Kladné body tak bude První Avenger sbírat jinde. Velkou pochvalu totiž zaslouží vydařený casting. Chrise Evanse si v hlavní roli okamžitě oblíbíte, stačí pár přesvědčivých pohledů, že to s tou spravedlností myslí vážně, a okamžitě mu to začnete přát. Jeho nadřízený v podání „ne“stárnoucího Tomy Lee Jonese trousí jednu hlášku za druhou a charisma z něj jen srší, stejně jako vždy bravurní Stanley Tucci. Hayley Atwell jako Amerikova milá je ve svém kostýmku sexy, její plné rty váš ihned ujistí, proč po ní Steve kouká. Trefně svou roli zvládl i Hugo Weaving, jehož Red Skull je opravdu démonický a jeho rudá tvář budí respekt.

Rozporuplným aspektem filmu potom zůstává kamera. Pohyby, snímání akce a režisérovi představy zvládá na jedničku. Rušivým elementem je ale kombinace klasické 35mm a digitální. Při některých záběrech totiž digitální kamera kazí celkový vizuál a narušuje stabilitu obrazové struktury. Chvílemi se snímá výbuch, přestřelka, útěk postav,jenomže každý záběr jiným typem kamery. Někdo zatím vidí snahu o kombinaci retro stylu s moderním háfem, mně ale tato mixáž vadila a při sledování filmu jsem s tím měl problém. Ale abych byl objektivní, někomu to opravdu může přijít jako snaha o efektivnost, někomu jako rušivý prvek, bez kterého by se film obešel.

Přesto se ale tvůrcům podařilo odvyprávět důstojný příběh. Po dějové stránce nepřináší film nic nového a divák dostane přesně to, co očekává. Sympatického hrdinu, drsného padoucha, charismatické vedlejší postav, dostatek akce, trefnou hudbu a obstojnou kombinaci retro atmosféry s moderními vychytávky, kterými se pyšní hlavní protivnici. Marvel prostě chtěl představit svého posledního hrdinu a zároveň nabídnout klasickou dobrodružnou podívanou, kterou se zavděčí každému návštěvníkovi kina. Ale to je všechno. Captainovi Americovi totiž chybí osobitější uchopení, nové nápady, nebo jakékoliv vychytávky, které by mu dodali nádech zajímavosti a odlišnosti od ostatních komiksových žánrovek. Přesto se ale jedné o nadprůměrnou podívanou, kterou můžu doporučit.

Hodnocení: 70%

—————