28.11.2010 21:31

Čarodějův učeň - Recenze

Děj se začíná odehrávat za dob samotného velkého Merlina, jenž vede dlouholetý boj proti zlé Morganě La Fey. Není však sám. Má své tři učedníky – Veroniku, Horvátha a Balthazara. Kvůli Horváthově zradě mocný čaroděj zemře. V té chvíli se Veronice podaří spojit svou duši s duší Morgany. Problém je, že ji ničí zevnitř, a Balthazar tedy, aby udržel milovanou Veroniku naživu, ji spolu s Morganou zavře do takzvaného Hrůzojemu (v originále Grimhold,). Má podobu ruských do sebe se skládajících panenek s obličeji na vrchu.

Po mnoho staletí do Hrůzojemu Balthazar zachytával zlé mágy a přitom hledal Nejvyššího Merlinovce (v originále Prime Merlinian). Ten jediný má totiž možnost zbavit svět Morgany s konečnou platností. Aby ho poznal, věnoval mu Merlin svůj Dračí prsten, který se dokáže probudit jenom pro jeho nástupce. Jednoho dne roku 2000 do Balthazarova krámku Abraka Dabra (v originále Arcana Cobana) v New Yorku náhodou vejde desetiletý chlapec David. A co tomu osud nechtěl, skutečně je posledním dědicem čaroděje Merlina.

Zdálo by se, že teď už vše dobře dopadne, Balthazar přijme chlapce do učení a společně porazí Morganu. Ano, i to by pravděpodobně mohla být jedna z možností, kdyby David nebyl zvědavý nešika, který náhodou Hrůzojem rozbije a vypustí ven Horvátha. Další nehodou pak Horváth i Balthazar stráví deset let uvězněni ve staré čínské váze.

Po dekádě si je však osud znovu všechny najde a tentokrát si může fyzik David vybrat, jestli bude učedníkem Balthazara, nebo mu pomůže získat zpět Hrůzojem a půjde svou cestou. Do toho se samozřejmě Horváth rozhodne osvobodit Morganu a s ní přichází rituál Vzkříšení (v originále Rising) mrtvých čarodějů, ovládnutí lidstva a konec světa.

Jste-li divák, který se u filmu rád baví, pak je Čarodějův učeň určen hlavně vám. Vtipy vás budou blažit od začátku do konce. Některé jsou použity proto, aby se promítaná skutečnost stala ještě skutečnější a rozhovory postav působí skutečně realisticky. Charakter vážného ošuntělého, leč elegantního Balthazara je vhodně doplněn kousavým sarkasmem a teatrálností, pro což si ho opravdu zamilujete. Díky vtipům získal film samozřejmě i na svižnosti.

Pokud jste k tomu navíc i divák, který rád od fantasy filmů dostává klasické a osvědčené věci, jako jsou draci, boj dobra se zlem, magické prsteny a hluboké zápletky o lásce a odvaze z dětských knih přenesené do světa dospělých, pak z Čarodějova učeně budete nadšení. Splňujete-li, neváhejte. Je to film pro vás, s dokonalou hudbou, působivými efekty a spoustou dalších dobrých věcí.

Pokud patříte k těm, kteří jdou u filmů rádi trochu do hloubky, přesto se vám může Čarodějův učeň na první pohled líbit. Podívejte, drak v čínské čtvrti? To se vám nelíbí? Vždyť je to tak symbolické! Draci jsou prostě působiví, ať chceme nebo ne. Ve skutečnosti je to hluboký příběh o lásce, nenaplněném osudu a věčném hledání. To by museli uznat i ti nejvážnější kritici. Přehršle vtipů a skečů však tento fakt dokonale zatlačila do pozadí. Navíc vhodně kombinuje vědu s magií, za což si u mě osobně získal obrovské plus. Balthazarova výuka si vás nakloní natolik, že začnete Davidovi závidět. Spoustu věcí a zvratů budete samozřejmě očekávat. Není nic, co by vás mohlo nějak vážně překvapit. Snad jen konec, tím, jak je špatně udělaný a vymyšlený. Asi ve vás zanechá dojem, že už nikdo nevěděl, co by. V mých očích je největším mínusem celého filmu. Pravděpodobně se vám nebude zamlouvat hlavní hrdinka, která je dle mého soudu hloupější, než je nezbytně nutné, nebo americký školský systém opravdu selhává. Jinými slovy, budete mít spoustu možností nadávat a vztekat se a kritizovat, ale na druhou stranu budete muset uznat, že je to prostě americký film. A jako takový tedy vypadá. Má své kouzlo, má své zápory.

Pokud jste opravdu zatvrzelým kritikem a čekáte nějakou hloubku, Čarodějova učně si rovnou odškrtněte ze seznamu vybraných filmů. Je klišoidní, přehnaný, teatrální a udělaný tak, aby byl dobrý na pohled, ne na přemýšlení. Ne, že byste se u něj nudili. Těžko se asi nezasmějete, dokonce i ve chvílích, kdy to tvůrci úplně neplánovali. Rozlišovat, který prvek něčeho tak absurdního a klišovitého, je použit záměrně, aby vás pobavil, a který tam prostě jenom je, vás po několika minutách začne nudit. A taky, jste-li vyznavačem originality, budete Čarodějova učně opravdu z duše nenávidět. Je v něm všechno, co už tu bylo, jako správný tahák a co jsem zmiňovala výše, plus spoustu dalšího. Draci, Merlin, magický prsten, Hvězdné války (ty se tedy tváří jako úmysl) a Pán prstenů. K tomu chci jen říct – proč si Balthazar nemůže oživit cokoliv? Netvrďte mi, že na střechách mrakodrapů jsou jako chrliče nebo výzdoby obrovští ocelobetonoví orli. A taky se na něj nemusel spouštět jako Gandalf. To bylo vážně přehnané. A vy, kteří dokážete tohle všechno vytknout, budete mít z konce filmu chuť zvracet a nadávat.

Shrnuto, Čarodějova učně můžete vidět, pokud vám stačí zábava. Pravda, v kombinaci s nesmírně podařenými efekty a hudbou, charismatickými hrdiny a vcelku slušným spádem. Nečekejte však příběh, který vás chytí. Zápletka se opravdu mezi vším nánosem ztratila a dramatické scény vyznívají plitce. Přesto si myslím, že je to dobrý film, když se nebudete mít na co jiného dívat a budete si chtít odpočinout. A to občas potřebujeme všichni.

Hodnocení 60%

—————