04.01.2011 16:49

Centurion - Recenze

V roku 117 nášho letopočtu sa v drsných škótskych lesoch, ovládaných primitívnymi, barbarskými a brutálnymi Piktami, bez stopy stratila rota rímskych vojakov, Deviata légia. Vraj nikdy nikto nezistil, čo sa s ňou stalo a už ani nezistí. Je to legenda, ktorá je práve kvôli tomu, že je nevysvetlená, silná.

Rozhodol sa nad ňou zamyslieť raz uznávaný raz rozpačitý britský režisér Marshall, ktorý robí všetko pre to, aby nikto nevedel, čo je zač. Po hlúpom béčku (PSÍ VOJACI) urobil majstrovský horor PÁD DO TMY, kde fantasticky vedľa seba fungovala „poctivá hororová atmosféra“ a gore najhrubšieho zrna. Nikto nevie, ako to urobil, ale bez neho (ak nerátame to, že ju „iba“ produkoval) dvojka nedopadla ani spolovice tak dobre. Bohužiaľ, hneď nasledujúcim SÚDNYM DŇOM dokázal, že... čo vlastne? Kto nevidel mix tancujúcich Škótov, kanibalizmu, VOTRELCOV a stredovekých rytierov...

No a teraz CENTURION. Kde je v rebríčku „Hore dole s Neilom“? Uprostred. Po skúsenosti so strašným SÚDNYM DŇOM to pokladám za úspech a zdá sa mi, že nie je úplne od veci tešiť sa na jeho ďalšie filmy.

CENTURION sa síce odráža od historických udalostí, ale o histórii je iba začiatok a koniec. „Medzi tým“ sa nachádza hodina a pol surovej akcie a krásnej surovej výpravy lesov, hôr, potokov, riek, jazier. Je až prekvapivé, že hoci je film plný otvoreného násilia (v jednej scéne, takmer bez strihu, záporná postava kladnej niekoľkými údermi sekerou doslova po centimetroch odsekáva hlavu od krku) a niekoľkých nechutností (pojedanie napoly stráveného jedla v črevách jeleňa), i s pribúdajúcimi minútami gore funguje. Marshall vie namixovať správne zvuky a farbu ľudských tekutín, takže vraždy zanechajú v divákovi dojem napriek tomu, že sa odohrá 5 preťatí krčnej tepny na 10 minút. Kým ale dovolím si tvrdiť väčšina filmov práve „prílišným“ používaním násilia „otupuje divácke zmysly“ a divák sa po prvej hodine neutíchajúcej masakri stáva pasívny a ďalšie krvavosti ho nechávajú chladným, u Marshalla krvavosti fungujú do záverečných titulkov.

Bohužiaľ, scenár je priemerný. Zo začiatku ešte má aký-taký dej, ale ten sa časom zvrtne na pobehovanie čoraz nepočetnejšej skupiny vojakov lesmi, pričom sú prenasledovaní afektovane zlou ženou a jej ubúdajúcou tlupou. Stále tomu ale akosi niečo/čosi chýba, niektoré zábery prírody sú síce úchvatné, občas to pripomína POSLEDNÉHO MOHYKÁNA (čo sa dá ťažko brať ako mínus) alebo KRÁĽA ARTUŠA (to tiež beriem ako plus a ani sa za to príliš nehanbím), ale napriek neutíchajúcej akcii CENTURION troška nudí. Stereotyp súbojov, jazdy na koňoch a utekania (až ma prekvapilo, ako dobre som to vystihol už v preview po pozretí traileru: „zdá sa, že od určitej chvíle sa bude v podstate len utekať“).

Marshall však vie, čo robí a len čo si o ňom pomyslíte, že je babrák, ponúkne napr. prekvapivo dobrého herca. Najviac ma asi zaujal starší Liam Cunningham (tajomstvo ukrývajúci drsný barman z HARRYHO BROWNA), ktorý hrá skúsenú pravú ruku mladému ústrednému hrdinovi, čo je to isté, ako to, čo hral v novom SÚBOJI TITANOV. Keďže sa mi v ňom páčil, som rád, že jeho bojovník Solon (len sa teraz volá Brick) alias pravá ruka Madsa Mikkelsena dostal v CENTURION takpovediac svoj spin-off.

Smršť násilia, ktoré mi ale nepripadalo samoúčelné. Viem, je to klišé, ale myslím si, že nejako takto to kedysi naozaj mohlo fungovať, že ľudský život asi nemal veľkú cenu a nikto sa pár (stovkami) mŕtvych príliš netrápil, rozhodne kvôli nim nemal výčitky svedomia, že ľudia umierali krvavo, v bolestiach, vlastných rozpáraných črevách, moči, výkaloch. Napriek výborne zvládnutému gore to nie je najgeniálnejší film na svete, ale mám pocit, že s takým scenárom sa ani nič lepšie urobiť nedalo a ako som spomenul, som rád, že sa Neil Marshall vrátil alebo aspoň skoro vrátil.

Hodnocení 70%

—————