09.04.2012 09:54

Drive - Recenze

Jakoby každá část roku měla svou filmovou pecku. Na začátku roku přišla romance řízlá sci-fi Správci osudu, která potěšila krásně odvyprávěným a vypointovaným příběhem, v létě úřadovali X-Meni, kteří ukázali, jak má vypadat blockbuster, tedy že je možné zkombinovat inteligentní příběh s pořádnou dávkou akce, no a s nadcházejícím podzimním obdobím přichází další pecka, která si pro sebe krade označení „jeden z nejlepších filmů roku“.

Do kin totiž přijel Drive, který shrábl na festivalu Cannes cenu za nejlepší režii a ze všech stran se na něj pěje chvála. Jak tedy dopadl nový snímek režiséra Nicolase Winding Refna, který i když má ve své filmografii už poměrně dost snímků, českému divákovi nic neříká?

Ryan Gosling hraje řidiče, který přes den dělá kaskadéra u filmu a po nocích kurýra zlodějům. Je v tom dobrý, moc toho nenamluví a z jeho tváře se nic nedozvíte. Tedy až do dne, kdy se zamiluje do své sousedky a bude nucen se zaplést do problému, které předem nezamýšlel.

Drive je film, který má sice klasickou zápletku, ale výjimečným ho nedělá příběh, jako způsob, jakým je vyprávěn. Už z první scény vám bude jasné, že se před vámi začíná rozehrávat něco výjimečného, protože precizní styl, jakým Drive začíná už naznačuje, jak výborný je Refn režisér.

A tak se i pokračuje. Refn moc dobře ví, jak vést herce, jak komponovat scény, kam postavit kameru a kdy má přitlačit na pilu a naopak, kdy zvolnit. Drive je vytříbená podívaná především díky až uhrančivé atmosféře, která doprovází celý film. Některé scény mají totiž takovou atmosféru a feeling, že si místy říkáte, zda nekoukáte na geniální film.

Velkou míru odpovědnosti nese především hudba. Trefně zvolené písničky a retro elektronické rytmy podbarvují a místy perfektně gradují významné a důležité scény filmu. Dodávají snímku osobitý nádech a onu působivou náladu.

Další aspekt, který dělá z Drive ojedinělý film je především hlavní postava Ryana Goslinga. Ten dokonale vystihuje pocity hlavního hrdiny a díky jeho soustředěnému herectví přesně víte a rozumíte náladám, potřebám a především rozhodnutím, které postava činí. Úplná koncentrace, jasná vize, přesné jednání a rozhodnost z něj dělají jednu z nejzajímavějších postav letošního roku. Ryan Gosling má charisma na rozdávání a roste z něj velká herecká hvězda. Ještě o něm hodně uslyšíme.

Opomenout nesmím ani ostatní herce, kteří zvládají své role naprosto s přehledem. Díky jejich výkonu a především přesné volbě záběru má divák možnost nahlédnout do duše každé z postav. Stačí jeden záběr na danou personu a hned máte jasno, jak se cítí a proč jak jedná. Už právě tato věc je dalším obrovským plusem filmu. Není potřeba zbytečných vysvětlování, režisér vám dá nahlédnout do duší i hlavních padouchů a místy naskýtá možnost zamyšlení nad gangsterským světem a problémy, které skýtají každého, kdo se k něčemu podobnému přimotá.

Drive je ale především příběhem lásky a obětavosti. Refn natočil příběh člověka, který si jde za svým cílem a nebojí se překročit hranice. To vše na pozadí kruté reality zločineckého světa, kde se neberou servítky. Motivace, schopnost správně se rozhodnout, přemýšlivost a úplná koncentrace žene hrdinu kupředu, stejně jako žene kupředu Refn svou vizi natáčení filmů.

Právě kombinace až uměleckých scén s automobilovými honičkami, mixáž atmosférických, místy až mrazivých scén s poetickými, místy až romantickými scény je právě to, co v současné kinematografii chybí. Buď jdete na čistý art, nebo na pořádnou akci. Refn našel hranici mezi těmito světy a dokázal je spojit tak, že fungují naprosto skvěle, nenudí, mají co říct a navíc si je divák náramně užije.

Tady ale samozřejmě musím podotknout, že Drive není film pro každého. Pokud čekáte Kurýra nebo něco na ten způsob, budete si muset počkat, až se Stathamovi uvolní diář. Drive je totiž film pro trochu náročnějšího diváka, který dokáže chápat pomalé filmové vyprávění, práci s postavami a je schopný se naladit na onu atmosférickou vlnu, kterou Refn ve svém filmu vytvořil.

Pokud se ale do filmu ponoříte, čeká vás neobyčejný filmový zážitek. Objevíte neokoukaného hrdinu, který nepotřebuje ostré hlášky nebo významné pohledy, aby vás dokázal očarovat, budete omámeni tím, jakým způsobem se dá nasnímat automobilová honička nebo jak dokonale může působit scéna, kde se na sebe dva lidi mlčky dívají.

Drive je filmovou laskominou, která se v kinech jen tak nevidí. Takže pokud chcete prožít neobyčejný filmový zážitek, mazejte do kina, protože takovou atmosféru v dnešní době dokáže vyčarovat jen málokdo.

Hodnocení: 85%

—————