09.04.2012 10:04

Muži v naději - Recenze

Najít dobrý český film se v poslední době jeví jako poměrně náročná záležitost, protože čeští producenti na nás chrlí šablonovité komedie s okoukanými herci a předvídatelným humorem, patetické velkofilmy o holocaustech, nebo válečné dramata s umělou podbízivostí. Málokdy se podaří diváka kvalitativně zaujmout a necílit pouze na běžné obecenstvo, kterému ke spokojenosti chybí hodně málo. Muži v naději měl být jedním z těch typických snímku, jehož trailer otravoval snad před každým filmem v kině, který nenabídne nic zajímavého než okoukané herce a stupidní humor. Moje očekávání byly velmi negativní, ale nakonec jsem příjemně překvapen. Žádná pecka se nekoná, ale Muži v naději jsou poměrně příjemným filmem, který není tak hloupý a otravný, jak se zpočátku zdálo.

Jiří Vejdělek loni natočil poměrně přijatelnou komedii Ženy v pokušení a po diváckém a finančním úspěchu bylo pouze otázkou času, kdy se pustí do produkce nějakého pokračování nebo žánrově podobného filmu. Nakonec přišli Muži v naději, kteří s původním snímkem nijak nesouvisí, ale lákají na stejný prototyp názvu, známe herecké tváře a především titulek „komedie od tvůrce Ženy v pokušení“.

Jiří Macháček je klasický podpantoflák, který se utápí v roli poslušného manžela, který pří schůzkách se svým tchánem Bolkem Polívkou je v neuvěření, jakým způsobem přistupuje ke svému manželství. Ten totiž svojí ženě zahýbá, kudy chodí a přesto žije spokojený vztah. Jendou Macháček narazí na ženu v červených šatech, která by mohla svým poprsím kojit vodníky z mostu, a stereotypní život začíná nabírat na obrátkách.

Poměrně klasická zápletka je vystavěná na celkem přijatelném scénáři, který není pouze poskládán z vtipných scén, ale funguje jako celek. Režisér Vejdělek udělal z filmu akceptovatelnou podívanou, která kombinuje humorné scény s těmi vážnými, a ve výsledku do sebe všechno zapadne. Namísto klasických situačních humoresek tvůrci do filmu implikují děj, který má hlavu a patu, a ve finále přinese pocit spokojenosti, protože celý koncept je koukatelný, svižný a příjemný.

Jako komedie Muži v nadějí fungují obstojně, protože humorná rovina šlape jako hodinky. Vtípky jsou přesně načasované, trefně vystihují dané situace a především jsou legrační, takže diváka rozhodně rozesmějí. Film dokonce postrádá trapné momenty, kterými je prošpikovaná většina tuzemských komedií, což je dalším důkazem toho, že žánrově film zvládá plnit svoji povinnost. Vejdělek ubral i na provařených a klišovitých momentech, takže z legrační roviny bude člověk milerád potěšen, že se konečně objevil humor, který nestaví na šablonovitých situacích typu „člověk jde a zakopne“.

Problém tak bude s tou druhou rovinou, která jede na vážnější notě. Ne že by nefungovala a neplnila svoji podstatu, jenom už není tak vyvážená a plynulá, jako ta humorná. Zde už se odbíhá k těm vypravěčským stereotypům, a filmu ubírá svižnou kontinuitu. Některé emotivní scény jsou zbytečně natahované, tvůrci až nesmyslně tlačí na pilu a vysvětlují očividně jasné záležitosti. Vejdělek se možná snažil svým filmem něco sdělit a být více než klasickou komedií, ale od toho měl raději opustit. Sice to film ve výsledku až tolik nekazí, ale některé věci jsou spíš na obtíž a místy to působí, že si film hraje na něco, co není, a čím by být ani nemohl.

Naopak velmi pozitivní věcí na filmu jsou samotní herci. Macháček je ve své roli bezchybný, svoji postavu vystihl přesně a důvtipně. Polívka si svého starého mládence vyloženě užívá, přesvědčivě působí ať už když hláškuje, nebo když mluví vážně a tváří se citlivě. Ženské protějšky v podání Vicy Kerekes, která je opravdu sexy a pokud se vám nelíbí zrzavé slečny, tahle vás donutí změnit názor, tak Petra Hřebíčková, která roli upjaté manželky zvládá na jedničku. Herecké obsazení tak funguje skvěle, dost možná napomáhá všudypřítomná chemie, která se mezi postavami vyskytuje.

Přesto ale Muži v naději nejsou ničím větším, než povedená letní oddychovka, která plní přesně svůj účel. Pobaví. Nikam dál ale Vejdělek svůj film neposunul. Snaha tu byla, ale náznaky kombinovat děj s víceúčelovými situacemi se moc nezdařily, naštěstí je film vystavěn na humoru, který funguje, jak má. Snímek je tak poměrně nadprůměrnou podívanou, která neurazí, ale ani ničím nepřekvapí. Ale už samotný fakt, že se jedná o českou komedii, která je koukatelná a stravitelná, je ukázkou toho, že stále existuje cesta jak natočit dobrý film, a ne se utápět v otravných a zbytečných ohavnostech, které má v oblibě Troška a spol. Film tak můžu doporučit, dostanete přesně to, co očekáváte. Téměř dvouhodinovou zábavu, která svižně uteče a vyplní volný čas. Ale v rámci žánru jsou lepší, záleží už na náročnosti diváka.

Hodnocení: 75%

—————