04.11.2010 09:42

Počátek - Recenze

Dávat body devět z deseti nebo vyjadřovat pozitivní komentáře s řadou superlativ mi připadá u tohoto snímku nepřístojné. Nesmíme se nechat uchlácholit ani tím, že snímek Inception byl natočen jedním z nejtalentovanějších režiséru dnešní doby a tvůrcem temného rytíře. A proč tak tvrdý začátek nad opěvovaným veledílem?? Nejprve bychom měli zmínit asi příběh. Ten nepřekvapí žádného diváka, který se orientuje v problematice snů a snění v určitých úrovních (nebo si tuto skutečnost sám zažil na vlastní kůži). Ano, tvůrci si dovolili i takovou kulišárnu, kdy namísto už složitého dvouúrovňového snění se vytasili hned s tříúrovňovým. To však nemění nic na tom, že vše je již od počátku předvídatelné a samo o sobě plytké. Film má dvě zásadní linie. Jednou z nich je podvědomy život hlavního hrdiny, který má našlápnuto na výborný průběh s řadou filozofických úvah a spletenin.

Ta druhá, která se točí kolem špionáže v mozku, je spíše přihlouplá a zpočátku mi připadala jako Dannyho parťáci, kde se snad 45 minut hledá ten nejrafinovanější tým na celé planetě. Dannyho parťáci však působí nudně a některé z postav jako architekt či chemik jsou zbytečné. Nemají šmrnc, charizma, jen tam prostě jsou a kdyby tam nebyli, tak se nic závratného nestane. Každá z těchto postav mohla být nahrazena nějakou dvojrolí Leoparda di Capria, nebo Marion. Také jste si všimli toho, jak tvůrci poskládali hvězdný tým, aniž by porušili elementární prvky rasové a diskriminační politiky? Tak si to shrneme. Máme tam černocha, ženu, asiata, američana na tohle nemůže říct žádná diskriminační organizace ani píť. Celkově snímek působí rozpačitě. Někdy jsem si říkal, jestli mám zajít vyvenčit svého psa, který mi kňučí u dveří. Snímek mě nepřizemnil, tak jako hromosvod blesk. Neustále jsem čekal na nějakou myšlenku, která by mě rozmašírovala, ze které bych nemohl po skončení filmu usnout. Ano, usnout jsem nemohl, ale jen proto, že jsem byl z filmu Nolana v rozpacích. Nepřesvědčili mě ani vizuální efekty, ve stylu létajících předmětů a lidí. Myslím, že tohle je v dnešní době standardem, a už se s tím jaksi počítá.Příběh a vizuálno doplňovala stereotypní hudba, která neměla vůli se prosadit v důležitých scénách. Připadá to jako opakující se smyčka po necelé tři hodiny trvajícím filmu. Nejvíce jsem se však těšil na zvuk, bohužel jsem čekal větší peklo, v akčních scénách stále ten stejný dunivý zvuk, až na pár explozí a padajících kulek ze samopalů mi ani zvuk padajícího auta do vody, nepřipadal z reálného světa. Všechna má očekávání byla potopena do první úrovně snění a tento film odložím na dlouhá léta do trezoru. Pochvalu si však zaslouží střihači, kterým se povedlo skloubit zajímavou směs tří úrovňového snění. Bohužel jim to však kazí již zmiňovaná doprovodná hudba, která by vygradovala hlavní scénu do lesknoucího se diamantu. Abych jen Nolanův snímek nekritizoval, musím mu složit poklonu, že se pustil do takto zajímavého tématu, bohužel však bez kapky filozofie a mohutnější zamotanosti. Konec filmu neohromí snad nikoho. Kdo netušil, že snímek skončí neustále se točícím talismanem (nebo podobným symbolem), už asi spal ve čtvrté úrovni. A tak si raději usnu ve své posteli a postavím si zajímavější hrady a zámky a popřemýšlím jestli se znovu pustím do lidmi opěvovaného velkofilmu, nebo zvolím cestu do minulosti, kde marketing neměl ještě takovou sílu.

Hodnocení 90%

—————