14.03.2012 17:21

Přepadení - Recenze

Film Přepadení vychází ze skutečné události z prosince 1994, kdy unesli čtyři islámští teroristé na letišti v Alžíru letadlo společnosti Air France. Střídavě sleduje dění v letadle, na ministerstvu a v jednotkách rychlého nasazení. Pokud je tento snímek v něčem opravdu výrazný, tak ve svých ambicích. Jedná se o druhý celovečerní film Juliena Leclerqa, který se uvedl vizuálně výrazným sci-fi Chrysalis, s nepříliš originálním námětem čerpajícím ze zámořských vzorů. Ani Přepadení nevybočuje z tohoto směru. Opět tu máme vizuálně vytříbený obraz, tentokrát s barvami vyšisovanými téměř do podoby černobílého filmu, připomínající materiál z bezpečnostních kamer a navozující patřičnou dávku autenticity i beznaděje.Víc než co jiného je z filmu cítit potřeba poměřovat se se svými americkými vzory a tvůrčí bezradnost zastíraná formální namachrovaností. Fádní není jen námět a scénář, ale i samotná režie. Poté co se unavený člen speciálních jednotek a otec rodiny v jedné osobě vrací domů, vyběhne mu v ústrety roztomile kudrnatá dcerka a z povzdálí přihlíží s úsměvem archetyp milující manželky. Něco tak vyděračsky dojemného už ani nevyvolává pocity dojetí, jako spíš sebeobranné mechanismy. Případný terorista s granátem by vyvolal nikoli úlek, ale úlevu, že budeme této scény ušetřeni. Bohužel teroristé se dostaví až později. Takovýchto emocionálních podpásovek je film plný a nedokážu si představit, jak by mohl fungovat jakkoli technicky dobře udělaný film, když selhává v základní definici postav.Zmiňované technické přednosti filmu zahrnují především působivý obraz, v ostatních kategoriích se setkáváme s podobnou bezradností, jakou vykazuje scénář (kterého je mimochodem Leclerq spoluautorem). Příznačná je například závěrečná akce v letadle. Zvukovou stopu vyplňuje dýchání v helmě člena komanda. To je sice ohromně cool, ale nezachrání vyznění celé akce před prostým faktem, že je zmateně nasnímaná i sestříhaná, jako by se kameraman ztratil v letadle a netušil, co má vlastně točit.

Hodnocení 70%

—————