27.12.2010 18:45

Tron Legacy - Recenze

Američan Joseph Kosinski byl donedávna ve světě filmu velkou neznámou. Jako svůj debut si vybral předělávku a zároveň pokračování sci-fi filmu Tron z roku 1982, který byl ve své době přehlídkou vyspělých a převratných počítačových triků. Už tenkrát v něm zazářil Jeff Bridges, jenž si v Tron: Legacy nyní zahrál svou postavu Kevina Flynna znovu.

Nicméně hlavním hrdinou je tentokrát jeho syn, Sean Flynn, který se protlouká životem jako sirotek od té doby, co jeho otec beze stopy zmizel. To, že ho ve skutečnosti lapila počítačová síť, se mladý Sean dovídá až v sedmadvaceti letech, a to když ho postihne stejný osud. Navštíví otcovu starou hernu, objeví zde tajnou kancelář a stane se součástí operačního systému s názvem Grit.

To, co se odehrává poté, se těžko vysvětluje. Kosinski nám na stříbrném podnosu servíruje svou vizi počítačem vytvořeného světa, ve kterém se polidštěné programy utkávají v nebezpečných soubojích pro pobavení jiných programů, kde létají digitální dopravní prostředky poháněné světlem, kde Slunce nikdy nevychází a kde se ztráta harddisku s osobními daty rovná smrti. Po vizuální stránce je navíc celá tato supermoderní utopická realita pojata jako cyberpunkový svět zahalený v temnotě, kde jediným zdrojem světla jsou všudypřítomné neony a umělé osvětlení podobného rázu.

Zní to sice hezky, ale teď si představte, že se na to musíte koukat přes hodinu a půl, navíc v nepříliš využitém 3D. Zhruba po dvaceti minutách vás vizuál omrzí a začnou vás bolet oči. Podobného efektu dosáhnete, když strávíte příliš mnoho času v obchodě se zářivkami. Jistě, občas se na plátně sice objeví nějaká vychytávka, která vás na chvíli nadchne a navíc nám animátoři neustále strkají pod nos technologicky dokonalé zbraně, motorky i stíhačky. Ale co naplat, když se tyhle všechny na pohled hezké věci nacházejí v alternativním světě, který nemá jasně definovaná pravidla.

Umělou realitu, ve které Grit funguje, nemá divák šanci pochopit. Chvíli se chová jako běžný program (struktura, disky, pravidla podobná jako v počítačových hrách…), pak ale z ničeho nic několikrát přepne do režimu, který popírá všechna doposud stanovená pravidla a zároveň tak popírá sám sebe (zaseknutí kulometu, administrátorovy schopnosti…). Nepříliš slavně dopadl i dialog mezi otcem a synem po jejich dojemném setkání. Místo očekávaného komplikovaného vysvětlení toho, co se vlastně tenkrát stalo, se nám dostane akorát nepovedený flashback s banální historkou uprostřed. Stejně tak očekáváte i nějaký filozofický přesah u protínání virtuálního světa s realitou, ale ničeho takového se nedočkáte. Film je navíc plný naprosto debilních logických mezer. Sice jsem byl předem informován, že se doporučuje vypnout mozek, ale tohle je už prostě moc i na béčkovými filmy oblblého recenzenta.

S akčními scénami je to tak půl napůl. Souboje se světélkujícími disky i závod motorek jsou velmi dobré a tvoří akční centrum filmu. Je škoda, že si ty nejlepší scény režisér nenechal i na později. Takhle totiž vyplýtval všechen akční potenciál už během první poloviny, zatímco ta druhá se dost vleče a nemá šanci tu předešlou překonat. Efektní honička stíhaček i bitva v sídle jednoho z programů (které přechází skvělá, ale jak ze Star Wars vystřižená scéna Jeffa Bridgese s kápí) postrádají náboj a vypadají spíš jako drahé videoklipy. O předesílané technické revoluci jako v případě Avatara nemůže být řeč.

Naopak revoluční a novátorský statut má záměr skloubit obraz s hudbou do jediného, dech beroucího celku. To se daří výborně. Za soundtrackem stojí duo Duft Punk, jejichž monumentální elektronické techno se skvěle doplňuje s ledově chladnou a sterilní atmosférou přetechnizovaného filmu. Každý tón do dané scény perfektně sedne, a když už je potřeba na Tron: Legacy něco vychválit, tak jednoznačně hudební doprovod.

Mezi herci vyniká již zmíněný Jeff Bridges, kterému představitel jeho syna Garrett Hedlund nesahá ani po kotníky. Jeho výkon je křečovitý, navíc jak po fyzické, tak po herecké stránce až neskutečně připomíná Haydena Christensena. Protihráčkou mu je Olivia Wilde, která je sice strašně sexy, ale její herectví je jaksi odosobněné a toporné (i když možná je to tím, že hraje pouze nějakou další variaci na počítačový program).

Hodnocení: 65%

—————