12.11.2011 19:35

Zrození Planety opic - Recenze

Opice versus lidstvo. Dlouhodobý konflikt, který otevřela v roce 1968 první Planeta opic. Následovalo několik dalších pokračování, remaku (dokonce i Tim Burton řekl své), až se látky chopili pánové z Foxu a rozhodli se, že udělají film o jejím vzniku. Natočit film bez 3D, bez výrazných hereckých jmen a zasadit ho do letního termínu, kdy na kina útočí jeden milionový blockbuster vedle druhého, byl celkem risk. Navíc film provázely rozporuplné názory a vše završil samotný hlavní hrdina James Franco, který prohlásil, že se film nepovedl. Jenomže po prvních projekcích a reakcích kritici začali hojně vychvalovat, na databázích se objevila vysoká čísla a všichni jsou najednou spokojeni. Stejně jako bude spokojená tato recenze.

Tvůrci se totiž rozhodli, že nepůjdou klasickou cestou, kdy se z opic stanou chytrolíni a rozhodnou se, že si podmaní naši planetu, takže se budou rubat a mlátit ve velkolepém měřítku. Právě naopak. Zrození Planety opic je velmi chytrý film, který vypráví příběh šimpanze Ceasara, kterého se po narození ujme Will Rodman (James Franco) a vychovává ho ve své péči. Zároveň se snaží vynalézt lék na Alzheimerovu chorobu, kterou trpí jeho otec (John Lithgow). Jak se zpočátku zdá, lék funguje, jenomže tam kde léčí lidi, zároveň dodává inteligenci testovaným opicím. A zrození planety opic může začít.

Film se rozhodl, že půjde vlastní cestou a pokusí se nastínit příběh opic trochu jiným způsobem, než jsme byli pravidelně zvyklí. Prim tu hraje právě postava šimpanze Ceasara, kterého zahrál Andy Serkis, který si už podobné role vyzkoušel v Pánovi prstenů nebo King Kongovi, takže jeho ztvárnění je velmi působivé. Díky výborné technologii od společnosti WETA Ceaser na plátně ožívá a každý jeho pohled je tak reálný a působivý, že by v dnešní době zastínil kdejakého herce. James Franco je zdatným spoluhráčem, o jehož hereckých kvalitách není radno pochybovat. Stejně tak své role zvládla ať už překrásná Freida Pinto, jako přítelkyně hlavního hrdiny, nebo výborný John Lithgow, či Brian Cox.

Další dobrou zprávou je poměrně neznámý režisér, který zvládl z kostrbaté látky udělat vynikající film, který vás vtáhne svou plynulostí, přehledností a upřímností. Rupert Wyatt dokázal film velmi přehledně poskládat dohromady a udělat z něj celistvý příběh, který drží pěkně pohromadě a dobře se na něj kouká. S přehledem zvládá emotivní scény, stejně jako zručnou práci s kamerou, nebo akci, která je řádně dynamická, velkoplošná a šikovně nasnímaná. Do toho mu pomáhá efektní hudba, která podbarvuje významné scény, stejně jako dodává tempo těm akčním. Wyatt jednoduše udělal film, který se pouze nesnaží zavděčit běžnému divákovi, ale pokouší se oslovit i větší spektrum návštěvníku kina a zacelit černé díly po všech těch přímočarých blockbustrech, které v létě okupují kina.

Jediná výtka, která se tak k nové Planetě opic váže, je scénář, který místy trochu vrávorá. Najde se zde totiž pár nelogických věcí, kterých si divák může všimnout a považovat je za rušivý element filmu. Je škoda, že když už autoři tvořili poměrně chytrý film, zapomněli na některé drobnosti, které sice filmu přímo nohy nepodkopávají, ale příště by se jim chtělo vyvarovat pro lepší efektnost snímku.

Přesto Zrození Planety opic šlape od začátku dokonce a dostane se vám smysluplného příběhu, který zabrnká na několik ožehavých témat a donutí člověka ve výsledku přemýšlet, do jaké míry to tvůrci s myšlenkou přehánějí, a do jaké míry nám nastavují zrcadlo. I přes nějaké logické kiksy je film výbornou podívanou, kde opice působí realisticky až mrazí, charaktery hlavních postav jsou výborně propracované, příběh svižně ubíhá a divákovi se dostane i pořádné akce. Rozhodně zatím nejlepší prázdninový film, která určitě stojí za to vidět, takže si vyjděte do kin zjistit, jak že to opice ovládly naši planetu.

Hodnocení 80%

—————